Monday, October 24, 2011

Bengkel 2 hari (FINAS)

anda bercita -cita  mahu menjadi pengarah???

haha.. layan jugak masuk bengkel ni. mula-mula aku pakai redah ja masuk.. ala masuk free.. bila kata ada sijil baru semangat sikit... dari FINAS kot.. huhuhu...

Sabtu..

2 hari dalam program ni memang letih. hari pertama tu kami asyik tengok ja tayangan filem pendek tu.. ada dalam salah satu scene tu aku sedikit tertarik dengan kata-kata si bisu dengan menggunakan isyarat tangan. aku paham pon pasal ada subtitle kt bawah tu..

bagi aku ayat dia memang best masa dia menolak permintaan gadis yang ingin menjadi kekasih dia. yela. dia seorang perantau. lagipun dia cuma sekejap sahaja berada di negara awek tu. lepas pompuan tu luah perasaan.laki bisu ni senyum dan terus .. dia bercakap dalam bahasa isyarat tangan..

"sometimes..SILENT IS THE BEST WITHOUT DISCRIBED THAT  WORD " 
(maaf kalau silap sikit bahasa..ini yang aku dapat ingat..harap faham yer..)

pastu.. lelaki bisu tu terus hilang... kekadang tu.. betul jugak.. lebih baik berdiam diri daripada meluahkan.. tapi kalo tak luah sakit plak kan...? huhu.. fikir je la sendiri noo yang mana terbaik.. hehee..

pukul9 - pukul 6 bengkel ni berlansung.. mata dah ngantok.. jadi pas setel semua tu aku balik rumah dan terus tidur sekejap... dan malam tu  aku bangun kejap. nak buat jurnal untuk tipografi... aduss banyak plak keja.. huhu.. 

dan  jam pukul 10 malam family hafiz datang.. untuk ambil dia pergi shah alam.. konvo kat situ. dia gerak malam ahad.. hari sabtu,   jadi hari ahad dia konvo..best la kan.....untung la dapat konvo awal.. huhu.. aku pon ucap tahniah la.. dan pas dia pergi dalam hujan yang lebat dengan kereta swift kot tak silap aku..pas tu dia pon hilang.. 

hahaha...

hari ni dah isnin..  
hahhhhh.. tinggal sorang laaa... hahaa.. apa lagi.. aku pon sambong la wat kerja.. mesej-mesej.. pas tu aku tido.. awal sikit dari biasa..pukul 2.30 pagi.. hehehe.. selalu pukul 3.30 pagi..

.....................................

ahad..(hari kedua)

pukul 8.40 aku bangun.. siap je teru pergi fakulti "OM' bangunan yang baru tu.. hari ni kurang yang datang.. boring kot..ntah2 tak minat.. apa-apa pon. layann ja lahh.. hari ni "shooting.. short filem." ni sinopsis dia...

tajuk "KOSONG"
area: bandar U dan uitm

" kisah dia berkaitan dengan kisah orang buta yang ingin melihat kebaikan atau keindahan yang dibayangkan olehnya.. tetapi sangkaannya meleset sama sekali kerana apabila dia celik dia melihat pelbagai kejahatan,maksiat dan dia mmerasakan dirinya seolah-olah ditipu.. sebagai ending..dia telah menutup matanya.. sebagai protes.. huuhuhu.. (sabor je la) "

adusss satu hari shooting..penat...
 dengan bantuan dan tunjuk ajar krew-krew dan pengarah terkenal tuu.. YUSUF KELANA (YK) boleh la.. tetapi setelah dia tinggal sekejap ja proses pengambaran tuu.. satu kesilapan telah dibuat... hahaha... kalo korang tengok short filem ni nanti.. memang ok .. (boleh la bagi kami yang baru buat filem pendek ni.. ) tapi di pandangan YK ni.. (dah expert kan) mmg failed..

 eh tengoklahh... pas  tengok nanti aku gitaw apa yang silap tu nohhh.. hahaha...


Short Filem (kosong)

haaa.. dah tengok... aku jadi pelakon etxra ja.. yang baju kuning tu.. berapa saat ja... huhu

ok

dah detect apa salah diaa???
humm tak taw kan.???.

 cuba tengok scene dia nak celik tengok dunia nyata yang penuh kepura-puraan ni...

orang pertama yang di akan lihat tak dimasukkan.. iaitu doctor... sayangnya,.. doctor pompuan tu boleh la dikatakan lawa... tak dimasukkan pon.. nampak tangan ja...tu yang sedikit mcam gagal loh.. tapi boleh la.. puas hati jugakk.. huhuhu..

ni gambar dalam tempoh bengkel 2 hari ni.. tengoklah... huhuhu...
susah siall nak shooting.. maaf bob.. aku  terpaksa ambik dari photo fb ang. mintak share noo.. hahaha.
tak sempat nak ambik kat ang.. hohoho...

antara gambar yang sempat aku ambil...


Yusuf Kelana bagi tunjuk ajar. (briefing)

sesi kelas


cari setting


pembikinan 1


pembikinan 2


pandai ang amik bob


pergh sampai cam ni sekali ..sapa kata senang


aku dalam bahagian pegang payung


doctor ni la yang aku cakap tadi.. patot muka dia ada ditunjukkan
 dalam video sebagai orang pertama yang dia nampak


tunjuk ajar lakonan dari otai


cenderahati dari otai 1


cenderahati dari otai 2


cenderahati dari otai 3 (juruedit : animator)



cenderahati dari otai 4


dan di bawah ni adalah aku.. bukan otai... hahaha hanya pelajar biasa yang mahu belajar....


akhirnya dpat jugak. sijil penyertaan. terima kasih FINAS


sesi bergambar 



dah tengok???.. k aku nak tidoqq... tamat sudah.. 2 hari bengkel filem pendek ni..


TERBAEKKK...




P/s : menghitung hari...:p

No comments:

Post a Comment