Saturday, December 18, 2010

KEPERCAYAAN...

17. 12 .2010... hari Jumaat.. merupakan hari keramat bagi aku yang membuatkan aku benci kepada "kepercayaan" dan hilang rasa hormat kepada lecturer yang memberikan janji manis pada aku semasa aku semester 3. terima kasih kerana telah membuatkan AKU dan FAMILY aku hanya mampu bersedih, kerugian dan impian untuk tengok aku menerima diploma pada bulan 6 nant hancur lebur kerana ENGKAU wahai KP.. en hanafi.. sungguh sial kata-kata engkau yang cakap depan lain dan belakang lain dihadapan aku semasa dibilik engkau. aku tahu pasti ramai yang salahkan aku kerana tidak ambil tahu pasal hal subkek yang terlepas pandang ini tapi apa yang hampa boleh cakap lagi kalau semua tu dah diberitahu sudah tiada masalah??? ysng membuatkan aku yakin sangat adalah setiap pendaftaran subjek aku tiada masalah hinggalah aku ni chek result degree tak dapat.. takkan aku ni tak layak sedangkan result part 6 aku boleh dikatakan layak.

humm.. rupa-rupanya segala tu hanya mimpi.. tergamak kau.. seminggu seblum ni aku dan keluarga aku ni dah gelabah dah.. sebab tgk result kt mini transkrip aku bertatus "not complete".
dan terdapat dua subjek asas part 2 yang tertera di bawah skrin itu.. aku dah hilang punca dah masa tu.. masa aku kol KP yang baru en. Syarul dia tengah kursus di K.L. dan selepas tu dia menyarankan aku telefon EN. mat nor. time aku telfon dia ni memng aku nk angin ja tapi rasa hormat pasa aku tu membuatkan aku rasa hina sangat. dengan selamba dia kata.."kalo macam tu goodbye jer la kalo tak dapat" masa tu aku cuma nk tanya status aku shj.. napa dia kata macam tu.. nak bergurau pon agak2 la kan..

pastu aku terus balik umah.. bagitahu family aku.. diorang tergejut gila la yang aku ni tak boleh grad lagi.. pastu tanya aku ni cam orang bersalah padahal aku ni tak tahu menahu pon pasai ni.. pastu aku chek mini transkrip kat student portal dan tunjuk yang aku lulus semua.. dan kat bawah tu.. ada course accumulus(ejaan ringkas) 2 subjek.. time dok layan fb tu aku try la tanya en.Shahril kata2 dia malam tu sedikit sebanyak melegakan kami yang mengatakan subjek tu clash dengan transfer program. sia suruh kol HEA dan diorang leh buat suma tu.. malam tu aku tidur mimpi macam2 pasai ni... harap2 suma back to normal la...

esoknya aku try la kol HEA.. nah ambikk.. lain pulak cakapnya.. pasai orang baru dah tuu yang tua-tua tahap makcik aku... diorang kata diorang x bleh wat apa2// haiii bahagian akademik kot.. kalau hal ehwal pelajar xper la.. sistem ker???.

pastu aku try kol en shahril lagi.. dia ponagak blur atau time tu dia sibuk kot.. dia kata " saya rasa better kamu pergi ke sana la" pastu off.. dengan nada aku "hmm terima kasih en.." pastu aku try la kol en. jaa aziz (nama facebook iaitu penyarah aku di uitm kelantan untuk rujukan yang kedua) dia kata mungkin KP kamu akan cakap lain unutk protect diri dia nanti dan kamu pegang kata-kta dia tu.."yang subjek part 2 setel.. tu subjek prgram.. xper bkan macam bel 120, ctu..yang tu uitm..mmg kena ambil.. blajar subjek part 3. dan part2." aku masih ingat lagi time tu dia kol HEA dan suruh gugurkan subjek part 2 dan subjek yang setara. pastu aku rasa cam tak ada masalah lagi pasai ni sebab semua berjalan lancar ja..

malam jumaat tu pulak aku kol la KP baru nk tanya pasai ni..wat kali kedua dan sekali lagi dia tergejut juga yang status aku not complete. dia heran jugak yang aku ni selamba ja leh ambil subjek photograhic 2.. walhal x amik pon photograhic 1. bagoss kan KP lama aku.. tapi aku x salah kan en. shahrul kerana dia pon baru.. kalo aku rujuk kat dia pon pastu di blurr.. tp camna pon aku akan rujuk jugak kat dia nant dan maybe tahap caya aku pada lecturer dah berkurang .. sebab nasihat HEA jgn percaya kt orang dan kata-kta HEA pon aku bleh percaya ker???

tapi aku puji jugak la sikap diorang yang agak profesinal melayan kami ni dan kawal keadaan masa tu.. kalo dorang ckp lain sikit aku mmg hentak meja tu.. aku x kira la.. macam2 situasi ketika tu.. suruh kol cik Hanem la.. aku nk jumpa dengan pegawai atas HEA time tu la dia mak dia sakit.. sekali lagi aku x salahkan dia juga tpi mana dia penolong??

pas setel semua tu.. x semena- mena aku terkesima dengar kepurusan HEA yang kata aku terpaksa mengambil subjek itu juga supaya dapat grad dengan sempurna. mak dan kakak aku menangis kerana merasakan semua ini tidak adil bagi kami.. kerana kepercayaan aku terpaksa menangguhkan lagi konvokesyen aku wat kali kedua.. sekali lagi aku tidak dapat grad dengan kawan baru aku.. terima kasihlah semua yang sudi membantu aku. walaupun aku mengambil subjek ini aku berasa kecewa sangat.. bkn apa sudah lama aku menunggu unutk bertemu kembali kawan2 aku di uitm shah alam yang terlebih dahulu menyambung ijazah mereka dahulu dari aku... tapi impian itu hacur lebur ..

aku berhaarap.. semester hadapan yang akan aku lalui dengan berstatus part 7 akan dilalui dengan cepat dan sempurna tanpa apa2 masalah lagi.. tolong la... family aku bukannya kaya..sekali lagi ayah aku terpaksa menanggung perbelanjaan pelajaran aku nant kerana ptptn aku sudah dipotong kerana sudah tamat kontrak....

kepada kawan2 aku yang akan melanjutkan pelajaran di shah alam, tahniah dan belajarlah bersungguh2 k. jgn lupa aku nant... kita akan berjumpa lagi jika ada jodoh... sekian...

(moral: jangan cepat percaya kepada orang sepenuhnya..tidak kiralah siapa kecuali diri sendiri...)

No comments:

Post a Comment